Klimatyzacja            

 

Oferujemy  serwis klimatyzacji i ozonowanie

 

Za komfort podróżowania latem oraz w zimie w dużej mierze odpowiada sprawny

układ klimatyzacji.

 

 

Pakiet serwisowy zawiera:

 

- zbadanie szczelności całego układu (tzw. test próżniowy) 

 

- oczyszczenie oraz uzupełnienie czynnika chłodzącego R134a

 

- wprowadzenie do układu środka smarnego (konserwującego sprężarkę klimatyzacji)

 

 - chemiczne odgrzybienie układu

 

- ozonowanie (usuwające z wnętrza pojazdu nieprzyjemne zapachy)

 

- obowiązkowa jest także wymiana filtra kabinowego.

 


 

 

 


 

Warto wiedzieć

Jak wydłużyć żywotność sprężarki klimatyzacji?

 

Do prawidłowej pracy sprężarki wymagane jest jej prawidłowe smarowanie.

Jeśli tarcie pomiędzy aluminiowym tłokiem i cylindrem sprężarki (sprężarka tłokowa) wykonanym z tego samego materiału jest zbyt duże, powierzchnie obu elementów ulegają ścieraniu. Procesowi temu towarzyszy powstawanie metalowych opiłków, które mieszając się z olejem, kontynuują proces ścierania elementów sprężarki, zachowując się jako swoista masa ścierająca.

Opiłki metalu najczęściej powstają, gdy klimatyzacja nie jest uruchamiana przez dłuższy czas. Właśnie wtedy olej spływa do najniżej położonych elementów układu, odseparowując się tym samym od czynnika chłodniczego. Aby temu zapobiec należy używać klimatyzacji przez cały rok. W okresie zimowym zaleca się uruchamiać ją przynajmniej raz w tygodniu na 10-15 minut. Im więcej sprężarka pracuje, tym ma zapewnione lepsze smarowanie swoich podzespołów.

 

Warto wiedzieć

I. Dlaczego regularna dezynfekcja układu klimatyzacji jest

ważna?

 

Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzające się na parowniku powodują powstawanie niemiłych woni i mogą wywołać reakcje alergiczne pasażerów samochodu.

Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i zintegrowany z systemem wentylacji wnętrza pojazdu. Osadzająca się na jego powierzchni wilgoć ze schładzanego powietrza i brak światła stanowią idealne warunki do rozwoju bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów.

Docierają one do parownika wraz z kurzem z zasysanego powietrza i osiadają na blaszkach radiatora parownika, skąd poprzez system wentylacji docierają do kabiny.

U wielu ludzi grzyby i drobnoustroje powodują kichanie, łzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe reakcje alergiczne. Ponadto gnijące w wilgoci mikroorganizmy wywołują niemiłą, stęchłą woń.

Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybów, bakterie i drobnoustroje.

Jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, nie wywołuje żadnych szkodliwych następstw.

II. Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tys. km? ? Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana przez producentów pojazdów, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej do kabiny wpada coraz mniej powietrza.

- Zablokowany filtr kabinowy może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji.

- Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.

- Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu

Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materiału włóknistego o odpowiednio dobranej przepustowości powietrza, który zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pyłki z powietrza. Jeśli filtr ma dodatkową warstwę z aktywnym węglem, odfiltrowaniu ulegają także szkodliwe gazy jak węglowodory i ozon.

Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można łatwo zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tyś. km przebiegu filtr osiąga punkt saturacyjny, czyli zmniejszenie przepustowości o 75% w stosunku do nowego wkładu.

Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie.

Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowanie szyb we wnętrzu.

III. Skąd się bierze zapach stęchlizny w kabinie samochodu? Przyczyną może być stary filtr kabinowy i/lub zanieczyszczony parownik. Z biegiem czasu cząsteczki kurzu zatrzymane przez filtr wchodzą w reakcję z wilgocią z powietrza.

Kiedy filtr jest zbyt stary może to prowadzić do powstawania przykrego zapachu. Bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy osadzające się i gnijące na parowniku powodują powstanie zapachu stęchlizny oraz wywołują reakcje alergiczne u pasażerów.

 1. Ozonowanie to najczęściej stosowana metoda odkażania układów klimatyzacji

Ozon zabija: bakterie, wirusy, zarodniki, pleśnie i wszystkie inne mikroorganizmy.

Ozon ingeruje w proces przemiany materii pojedynczych komórek, hamuje i blokuje działanie enzymatycznego systemu odporności. Odpowiednia dawka ozonu przedostaje się przez komórki błony bakterii, co prowadzi do jej całkowitego rozpadu.

Ozon eliminuje: przykre zapachy organiczne jak i nieorganiczne – niszcząc lotne cząstki, które przenoszą zapachy. Ozon nie kryje nieprzyjemnych zapachów, ozon je usuwa.